Изследвай!

събота, 25 януари 2014 г.

ДАМАТА ОТ ШАЛОТ: Една несподелена любов, трагична развръзка и вечна самота!


Литография: Лорд Тенисън, 1890
П
рез август 1809 в Съмърсби, Линкълншир, Англия, се ражда Алфред Тенисън. Бъдещият поет, любимец на принц Алберт, е четвъртото от общо дванадесетте деца на Джордж и Елизабет Тенисън. Детството му преминава спокойно, но по-зрелите му години са белязани от дългогодишните страхове, че един ден, ще наследи менталните заболявания, които са разпространени сред роднините му, включително баща му – Джордж. 

Страхът от това се превръща във фобия, още повече, че състоянието на роднините му включва и алкохолни злоупотреби. Цялото това напрежение и всичките постоянни страхове, които го посещават нощем, карат младия Алфред да избяга от вкъщи през 1827. Успява да се запише в Тринити Колидж, където следва с двамата си по-големи братя. Там намира своя ментор в лицето на възпитателя Уилям Уеъл, успява да спечели награда за поезия, развива интерес към модерните философски схващания (към XIX в.), както и усет към красотата на езика и поезията.

Всички негови студентски приятелства изиграват значителни роли във формирането му като поет. Те личат в думите, във фразите, в цялото му творчество. Когато най-добрият му приятел Артър Холъм умира през 1833, едва 22-годишен, Тенисън преживява истинска житейска трагедия. Загубата на приятеля, го кара да напише и да му посвети произведенията „В памет“, „Загубата на Артър“, „Ulysses”/ „Одисей“ и др. Целият шок, който младият поет изживява се разчита от някои от „класически случай на хомосексуализъм“, други твърдят, че става дума за „платонична, духовна страст“. Но каквато и да е истината по този въпрос, не остава скрит фактът, че Алфред Тенисън е прекалено чувствителна персона – в личните си отношения, както и в поезията.

The Lady of Shalott, маслено платно на Джон Уилям Уотърхаус, 1888

Критиката към произведенията му го докарва до депресивни състояния, не може да я понася, за това се успокоява душевно, когато през 1842 излиза сборникът с поеми, озаглавен простичко
“Poems”. Тенисън постига истински успех. Превръща се в любимия поет на принц Алберт, съпругът на кралица Виктория, дори му посвещава „Thе Idylls Of The King”/“Идилия за краля“.

Но каква е основата в най-известните му творби?! Къде се крие ключът към сърцата на хората в една толкова студена и мрачна индустриализирана епоха, каквато е викторианската?!

Отговорът е в историята – в романтичните представи на средновековния човек за това кое е красивото, кое е позволеното, кое е познатото, кое е чуждото …

В творчеството на Тенисън се наблюдава всичко това, характерно за средновековното изкуство. По-конкретно темата за Артур. В основата на ранните му произведения „Сър Ланселот и кралица Гуинивър“, „Галахад“, както и в „Дамата от Шалот“, стоят средновековните легенди и сказания за митичния Камелот и героичните рицарски подвизи на Ланселот и Артур. 

Безспорно най-популярната поема на поета е „Дамата от Шалот“, написана в две версии – 1833, в която помества двадесет строфи и по-кратката (деветнадесет строфи), която написва през 1842 и включва в „Poems”. В своята легендарна творба, Тенисън успява да преплете класическата легенда „Елайн от Астолат“ с модерните викториански схващания за жената, семейството и дома. 

Легендата разказва трагичната участ на младата и красива Елайн, дъщеря на Бърнард от Астолат, която умира, заради несподелената си любов към рицаря на крал Артур – Ланселот. Съществуват няколко версии на тази история. В Mort Artu[1], последната част от френски средновековен писмен паметник, датиран от началото на XIII век, е разкрита смъртта на Demoiselle d’Escalot, а тялото ѝ се носи по реката, която води до Камелот.

Отново през XIII век е написана и италианската легенда La Donna di Scallota, която е използвана за основен сюжет в „Дамата от Шалот“. Всъщност Тенисън се фокусира по-скоро върху изолацията на Дамата от Шалот зад самотните каменни стени на кулата, от колкото на самата ѝ смърт.

Неговата версия разказва за прокълнатата дама от тайнствения и необясним остров, която трябвало да прекара живота си в самота, затворена зад стените на необитаем замък. Замъкът бил построен на остров Шалот в магичната река, обвита в мъгли и мистерия, която води до Камелот. За дамата са забранени погледите през малкия прозорец, забранен е външният свят. Единственият позволен начин да познае непонятното е да види отражението му в огледалото си. Дамата е обречена да шие в неведение своя гоблен, който изобразява така непознатия външен свят.

Най-голямото ѝ проклятие обаче е любовта ѝ към Ланселот. Когато чува гласа му, тя се изкушава, поглежда през прозореца, извършва забраненото, прекрачва границата между двата свята, в които живее. Обречена да обича, без да бъде обичана, девицата напуска своя остров. Накрая умира трагично в лодката си, на път за Камелот.

Иронията е, че пристигайки в Камелот, девата е вече мъртва. Макар и успяла да достигне до реалния свят на Ланселот, макар и успяла да събуди у него чувство на привързаност, дори бездиханна, дамата от Шалот е обречена на вечна самота в света на мъртвите, докато той – нейният любим е все още жив, сърцето все още тупти в гърдите му, дланите му все още държат рицарския меч, умът му, силата му, младостта му все още са отдадени на земните блага. 

Въпреки трагичния край, поемата притежава една нереална красота и чистота. Изобразена е идеалната жена. Дамата от Шалот е перфектното въплъщение на недостижимата девица – одухотворена и мистериозна, посветена на женската си съдба. Тя живее между два свята: реалният, живият, външният свят и духовният – вътрешният, самотният, нейният свят, който не би трябвало да напуска. Но очарованието на Ланселот я подтиква да изостави своя гоблен, да погледне през прозореца, да зърне „цветовете“, „водата“, да види „него“. Напълно осъзнала грешката си, девицата знае, че е обречена, знае, че единственото ѝ спасение от тази „грешка“ е смъртта.


[1] От фр. „Смъртта на Артур“

Няма коментари:

Публикуване на коментар